![]() |
DERS PROGRAMI FORMU
|
Son Güncelleme (Last Update)
29.01.2025
|
Dersin Adı: Matematik Mühendisliğinde Yapay Zeka | Course Name: Artificial Intelligence in Mathematical Engineering |
Kod (Code) |
Yarıyıl (Semester) |
Kredi (Local Credits) |
AKTS Kredi (ECTS Credits) |
Ders Uygulaması, Saat/Hafta (Course Implementation, Hours/Week) |
||
Ders (Theoretical) |
Uygulama (Tutorial) |
Laboratuvar (Laboratory) |
||||
MYZ 309/E | 6, 7, 8 | 3 | 6 | 3 | 0 | 0 |
Bölüm / Program (Department / Program) |
Matematik / Matematik Mühendisliği
(Mathematics / Mathematical Engineering) |
||
Dersin Türü (Course Type) |
Seçmeli
(Elective) |
Dersin Dili (Course Language) |
İngilizce
(English) |
Dersin Ön Koşulları (Course Prerequisites) |
MAT244-E min DD |
Dersin Mesleki Bileşene Katkısı, % (Course Category by Content, %) |
Temel Bilim ve Matematik (Basic Sciences and Math) |
Temel Mühendislik (Engineering Science) |
Mühendislik / Mimarlık Tasarım (Engineering / Architecture Design) |
Genel Eğitim (General Education) |
20 | 30 | 50 | - |
Dersin Tanımı (Course Description) |
Veri analizinde iyi alışkanlıklar. İstatistik, veri bilimi, makine öğrenmesi ve yapay zeka: benzerlikler ve farklılıklar. Denetimli ve denetimsiz öğrenme algoritmalarının arasındaki farklılıklar. Doğrusal regresyon, düzenleme yöntemleri (Lasso ve Ridge), sınıflandırma teknikleri (lojistik regresyon, destek vektör makineleri, ağaç tabanlı yöntemler), model değerlendirme stratejileri (çapraz doğrulama ve performans metrikleri). Boyut indirgeme ve temel bileşen analizi. Kümeleme algoritmaları. Yapar sinir ağları. Yapay zeka uygulamaları. |
Best practices in data analysis. Statistics, data science, machine learning, and artificial intelligence: similarities and differences. Differences between supervised and unsupervised learning algorithms. Linear regression, regularization methods (Lasso and Ridge), classification techniques (logistic regression, support vector machines, tree-based methods), model evaluation strategies (cross-validation and performance metrics). Dimensionality reduction and principal component analysis. Clustering algorithms. Artificial neural networks. Applications of artificial intelligence. | |
Dersin Amacı (Course Objectives) |
|
|
|
Dersin Öğrenme Çıktıları (Course Learning Outcomes) |
Bu dersi tamamlayan öğrenciler aşağıdaki becerileri elde eder:
|
Students completing this course will be able to:
|
Hafta | Konular | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|---|
1 | Veri bilimi, istatistik, makine öğrenmesi ve yapay zeka arasındaki farklar | I |
2 | Veri biliminde iyi alışkanlıklar | I, II, III |
3 | Temel istatistik kavramları | II |
4 | Hızlandırılmış Python dersi | II |
5 | Güdümlü ve güdümsüz öğrenme, Çapraz doğrulama yöntemleri | I, II, III |
6 | Sınıflandırma ve öbekleme algoritmaları: k-en yakın komşu ve k-ortalamalar | I, II, III |
7 | Lojistik regresyon ve Destek vektör makinesi | I, II, III |
8 | Karar ağaçları ve rastgele ormanlar | I, II, III |
9 | Toplu modeller: bire karşı bir ve bire karşı hepsi | I, II, III |
10 | Sürekli modeller, Regresyon modelleri | I, II, III |
11 | Sıradan en küçük kareler, destek vektör makinesi ve karar ağacı regresyon modelleri | I, II, III |
12 | Düzenlileştirilmiş modeller; Ridge, lasso, elastik net regresyon modelleri | I, II, III |
13 | Yapay sinir ağları ve yapay zeka uygulamaları | I, II, III |
14 | Örneklerle yapay zeka uygulamaları | I, II, III |
Week | Topics | Course Learning Outcomes |
---|---|---|
1 | Differences between data science, statistics, machine learning and artificial intelligence | I |
2 | Best practices in data science | I, II, III |
3 | Basic statistical concepts | II |
4 | A crash course in Python | II |
5 | Supervised and unsupervised learning, Cross-validation methods | I, II, III |
6 | Classification and clustering algorithms: k-nearest neigbors and k-means | I, II, III |
7 | Logistic regression and Support vector machine | I, II, III |
8 | Decision trees and random forests | I, II, III |
9 | Ensemble models: one-vs-one and one-vs-all | I, II, III |
10 | Continuous models, Regression models | I, II, III |
11 | Ordinary least squares, support vector machine and decision tree regression models | I, II, III |
12 | Regularized models; Ridge, lasso, elastic net regression models | I, II, III |
13 | Neural networks and artificial intelligence applications | I, II, III |
14 | Artificial intelligence applications | I, II, III |
Programın Mezuna Kazandıracağı Bilgi ve Beceriler (Programa Ait Çıktılar) | Katkı Seviyesi | |||
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||
1 | Mühendislik, fen ve matematik ilkelerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi. | X | ||
2 | Küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik etmenlerle birlikte özel gereksinimleri sağlık, güvenlik ve refahı göz önüne alarak çözüm üreten mühendislik tasarımı uygulama becerisi. | X | ||
3 | Farklı dinleyici gruplarıyla etkili iletişim kurabilme becerisi. | X | ||
4 | Mühendislik görevlerinde etik ve profesyonel sorumlulukların farkına varma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal bağlamdaki etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi. | X | ||
5 | Üyeleri birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam yaratan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedefleri karşılayan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma yeteneği becerisi. | X | ||
6 | Özgün deney geliştirme, yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve sonuç çıkarmak için mühendislik yargısını kullanma becerisi. | X | ||
7 | Uygun öğrenme stratejileri kullanarak ihtiyaç duyulduğunda yeni bilgi edinme ve uygulama becerisi. | X |
Program Student Outcomes | Level of Contribution | |||
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||
1 | An ability to identify, formulate, and solve complex engineering problems by applying principles of engineering, science, and mathematics. | X | ||
2 | An ability to apply engineering design to produce solutions that meet specified needs with consideration of public health, safety, and welfare, as well as global, cultural, social, environmental, and economic factors. | X | ||
3 | An ability to communicate effectively with a range of audiences. | X | ||
4 | An ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering situations and make informed judgments, which must consider the impact of engineering solutions in global, economic, environmental, and societal contexts. | X | ||
5 | An ability to function effectively on a team whose members together provide leadership, create a collaborative and inclusive environment, establish goals, plan tasks, and meet objectives. | X | ||
6 | An ability to develop and conduct appropriate experimentation, analyze and interpret data, and use engineering judgment to draw conclusions. | X | ||
7 | An ability to acquire and apply new knowledge as needed, using appropriate learning strategies. | X |
Ders Kitabı (Textbook) |
Hastie, T., Tibshirani, R., Friedman, J.H., and Friedman, J.H. (2009). The Elements of Statistical Learning: Data Mining, Inference, and Prediction. New York: Springer. |
Diğer Kaynaklar (Other References) |
James, G., Witten, D., Hastie, T., and Tibshirani, R. (2021). An Introduction to Statistical Learning: With Applications in R. New York: Springer. Müller, A.C., and Guido, S. (2016). Introduction to Machine Learning with Python: A Guide for Data Scientists. O’Reilly Media, Inc. Deisenroth, M.P., Faisal, A.A., and Ong, C. S. (2020). Mathematics for Machine Learning. Cambridge University Press. |
Ödevler ve Projeler (Homework & Projects) |
- |
- | |
Laboratuvar Uygulamaları (Laboratory Work) |
- |
- | |
Bilgisayar Kullanımı (Computer Usage) |
Öğrencilerden kendi bilgisayarlarına Python, Jupyter ve Git yazılımlarını yüklemeleri istenecektir. Bu yazılımların tamamı açık kaynak olup ücretsizdir. |
Students will be required to install Python, Jupyter, and Git on their personal computers. All of these software tools are open source and free to use. | |
Diğer Uygulamalar (Other Activities) |
- |
- |
Başarı Değerlendirme Sistemi (Assessment Criteria) |
Faaliyetler (Activities) |
Adet (Quantity) |
Genel Nota Katkı, % (Effects on Grading, %) |
Yıl İçi Sınavları (Midterm Exams) |
1 | 10 | |
Kısa Sınavlar (Quizzes) |
- | - | |
Ödevler (Homework) |
5 | 50 | |
Projeler (Projects) |
- | - | |
Dönem Ödevi/Projesi (Term Paper/Project) |
- | - | |
Laboratuvar Uygulaması (Laboratory Work) |
- | - | |
Diğer Uygulamalar (Other Activities) |
- | - | |
Final Sınavı (Final Exam) |
1 | 40 |
VF almamak için gereken (To avoid VF) |
En az 4 ödev tamamlamış olmak ve (Ödevler*0.1 + Ara Sınav*0.1) toplamından en az 21 almış olmak. |