DERS PROGRAMI FORMU
|
Son Güncelleme (Last Update)
30.01.2025
|
Dersin Adı: Sayılar Teorisi | Course Name: Number Theory |
Kod (Code) |
Yarıyıl (Semester) |
Kredi (Local Credits) |
AKTS Kredi (ECTS Credits) |
Ders Uygulaması, Saat/Hafta (Course Implementation, Hours/Week) |
||
Ders (Theoretical) |
Uygulama (Tutorial) |
Laboratuvar (Laboratory) |
||||
MAT 448/E | 6, 7, 8 | 3 | 6 | 3 | 0 | 0 |
Bölüm / Program (Department / Program) |
Matematik / Matematik Mühendisliği
(Mathematics / Mathematical Engineering) |
||
Dersin Türü (Course Type) |
Seçmeli
(Elective) |
Dersin Dili (Course Language) |
Türkçe / İngilizce
(Turkish / English) |
Dersin Ön Koşulları (Course Prerequisites) |
Yok (None) |
Dersin Mesleki Bileşene Katkısı, % (Course Category by Content, %) |
Temel Bilim ve Matematik (Basic Sciences and Math) |
Temel Mühendislik (Engineering Science) |
Mühendislik / Mimarlık Tasarım (Engineering / Architecture Design) |
Genel Eğitim (General Education) |
70 | 10 | 10 | 10 |
Dersin Tanımı (Course Description) |
Bölünebilme, Euclid Algoritması, Asal Sayılar, Kongrüanslar, Çin Kalan Teoremi, Fermat Küçük Teoremi, Wilson Teoremi, Euler Teoremi, Çarpımsal Fonksiyonlar, Euler Fonksiyonu, Möbius Tersleme Formülü, Primitif Kökler, Asal Kuvvet Modüllü Kongrüanslar, Kuadratik Rezidüler, Kuadratik Reciprosite, Jakobi ve Legendre Sembolleri, Sürekli Kesirler, Rasyonel Yaklaşım, Diophant Denklemler, Pell Denklemi. |
Divisibility, Euclidean Algorithm, Prime Numbers, Congruences, Chinese Remainder Theorem, Fermat’s Little Theorem, Wilson’s Theorem, Euler’s Theorem, Multiplicative Functions, Euler’s Function, Möbius Inversion Formula, Primitive Roots, Congruences with Prime Power Moduli, Quadratic Residues, Quadratic Reciprocity, Jacobi and Legendre Symbols, Continued Fractions, Rational Approximation, Diophantine Equations, Pell’s Equation. | |
Dersin Amacı (Course Objectives) |
|
|
|
Dersin Öğrenme Çıktıları (Course Learning Outcomes) |
Bu dersi tamamlayan öğrenciler aşağıdaki becerileri elde eder:
|
Students completing this course will be able to:
|
Hafta | Konular | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|---|
1 | Bölünebilme, Bölme Algoritması, En Büyük Ortak Bölen, En Küçük Ortak Kat | I |
2 | Euclid Algoritması, Bezout’s Eşitliği, Lineer Diofant Denklemler | I, II |
3 | Asal Sayılar, Asal Çarpanlara Ayırma, Aritmetiğin Temel Teoremi, Asal Sayıların Dağılımı | I, III |
4 | Fermat ve Mersenne Sayıları, Kongrüanslar, Lineer Kongrüans Denklemleri | I, III, IV |
5 | Lineer Kongrüans Denklem Sistemler, Çinlilerin Kalan Teoremi | IV, V |
6 | Polinom Kongrüanlar, Asal Kuvvet Modüllü Kongrüanslar Hensel’in Yardımcı Teoremi / Arasınav 1 | IV, V, VI |
7 | Euler Phi Fonksiyonu, Euler Teoremi, Fermat Küçük Teoremi | II, IV |
8 | Yarı Asallar, Asallık Testleri, Wilson Teoremi | II, IV |
9 | Çarpımsal Aritmetik Fonksiyonlar, Möbiüs Tersleme Formula, Dirichlet İç Çarpımı | VIII |
10 | Primitif Kökler | VII |
11 | Kuadratik Residüler | VIII |
12 | Legendre ve Jacobi Sembolleri, Kuadratik Reciprocite / Arasınav 2 | VIII |
13 | Sürekli Kesirler, Rasyonel Yaklaşım | IX |
14 | Diofant Denklemleri, Pell Denklemi | IV, VI |
Week | Topics | Course Learning Outcomes |
---|---|---|
1 | Divisibility, Division Algorithm, Greatest Common Divisor, Least Common Divisor | I |
2 | Euclidean Algorithm, Bezout's Identity, Linear Diophantine Equation | I, II |
3 | Prime Numbers, Factorization into Primes, Fundamental Theorem of Arithmetic, Distribution of Primes | I, III |
4 | Fermat and Mersenne Numbers, Congruences, Linear Congruence Equations | I, III, IV |
5 | System of Linear Congruence Equations, Chinese Remainder Theorem. | IV, V |
6 | Polynomail Congruences, Congruences with Prime-Power Moduli, Hensel’in Lemma/ Midterm Exam 1 | IV, V, VI |
7 | Euler Phi Function, Euler’s Theorem, Fermat’s Little Theorem | II, IV |
8 | Pseudoprimes, Primality Tests, Wilson’s Theorem | II, IV |
9 | Multiplicative Arithmetic Functions, Möbius Inversion Formula, Dirichlet Convolution | VIII |
10 | Primitive Roots | VII |
11 | Quadratic Residues | VIII |
12 | Legendre and Jacobi Symbols, Quadratic Reciprocity/ Midterm Exam 2 | VIII |
13 | Continued Fractions, Rational Approximations | IX |
14 | Diophhantine Equations, Pell Equation | IV, VI |
Programın Mezuna Kazandıracağı Bilgi ve Beceriler (Programa Ait Çıktılar) | Katkı Seviyesi | |||
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||
1 | Mühendislik, fen ve matematik ilkelerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi. | X | ||
2 | Küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik etmenlerle birlikte özel gereksinimleri sağlık, güvenlik ve refahı göz önüne alarak çözüm üreten mühendislik tasarımı uygulama becerisi. | X | ||
3 | Farklı dinleyici gruplarıyla etkili iletişim kurabilme becerisi. | X | ||
4 | Mühendislik görevlerinde etik ve profesyonel sorumlulukların farkına varma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal bağlamdaki etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi. | X | ||
5 | Üyeleri birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam yaratan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedefleri karşılayan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma yeteneği becerisi. | X | ||
6 | Özgün deney geliştirme, yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve sonuç çıkarmak için mühendislik yargısını kullanma becerisi. | X | ||
7 | Uygun öğrenme stratejileri kullanarak ihtiyaç duyulduğunda yeni bilgi edinme ve uygulama becerisi. | X |
Program Student Outcomes | Level of Contribution | |||
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||
1 | An ability to identify, formulate, and solve complex engineering problems by applying principles of engineering, science, and mathematics. | X | ||
2 | An ability to apply engineering design to produce solutions that meet specified needs with consideration of public health, safety, and welfare, as well as global, cultural, social, environmental, and economic factors. | X | ||
3 | An ability to communicate effectively with a range of audiences. | X | ||
4 | An ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering situations and make informed judgments, which must consider the impact of engineering solutions in global, economic, environmental, and societal contexts. | X | ||
5 | An ability to function effectively on a team whose members together provide leadership, create a collaborative and inclusive environment, establish goals, plan tasks, and meet objectives. | X | ||
6 | An ability to develop and conduct appropriate experimentation, analyze and interpret data, and use engineering judgment to draw conclusions. | X | ||
7 | An ability to acquire and apply new knowledge as needed, using appropriate learning strategies. | X |
Ders Kitabı (Textbook) |
K.H. Rosen, Elementary Number Theory and Its Applications, Addison-Wesley, 2011. |
Diğer Kaynaklar (Other References) |
G. Jones, M. Jones, Elemantary Number Theory, Springer, 2005. J.S. Kraft, L.C. Washington, An Introduction to Number Theory with Cryptography, CRC Press , 2018. W. Leveque, Elemantary Number Theory, Dover, 1990. |
Ödevler ve Projeler (Homework & Projects) |
Öğrencilere dersi daha iyi anlamaları için ödev verilir. |
Homework will be assigned for students to understand the course better. | |
Laboratuvar Uygulamaları (Laboratory Work) |
- |
- | |
Bilgisayar Kullanımı (Computer Usage) |
- |
- | |
Diğer Uygulamalar (Other Activities) |
- |
- |
Başarı Değerlendirme Sistemi (Assessment Criteria) |
Faaliyetler (Activities) |
Adet (Quantity) |
Genel Nota Katkı, % (Effects on Grading, %) |
Yıl İçi Sınavları (Midterm Exams) |
1 | 30 | |
Kısa Sınavlar (Quizzes) |
2 | 30 | |
Ödevler (Homework) |
- | - | |
Projeler (Projects) |
- | - | |
Dönem Ödevi/Projesi (Term Paper/Project) |
- | - | |
Laboratuvar Uygulaması (Laboratory Work) |
- | - | |
Diğer Uygulamalar (Other Activities) |
- | - | |
Final Sınavı (Final Exam) |
1 | 40 |
VF almamak için gereken (To avoid VF) |
- |