![]() |
DERS PROGRAMI FORMU
|
Son Güncelleme (Last Update)
31.01.2025
|
Dersin Adı: Matematiksel Modelleme | Course Name: Mathematical Modeling |
Kod (Code) |
Yarıyıl (Semester) |
Kredi (Local Credits) |
AKTS Kredi (ECTS Credits) |
Ders Uygulaması, Saat/Hafta (Course Implementation, Hours/Week) |
||
Ders (Theoretical) |
Uygulama (Tutorial) |
Laboratuvar (Laboratory) |
||||
MAT 368/E | 6,7,8 | 3 | 6 | 3 | 0 | 0 |
Bölüm / Program (Department / Program) |
Matematik / Matematik Mühendisliği
(Mathematics / Mathematical Engineering) |
||
Dersin Türü (Course Type) |
Seçmeli
(Elective) |
Dersin Dili (Course Language) |
İngilizce
(English) |
Dersin Ön Koşulları (Course Prerequisites) |
MAT201 / MAT201 - E / MAT210 / MAT210 - E / MAT232 / MAT232 - E min DD |
Dersin Mesleki Bileşene Katkısı, % (Course Category by Content, %) |
Temel Bilim ve Matematik (Basic Sciences and Math) |
Temel Mühendislik (Engineering Science) |
Mühendislik / Mimarlık Tasarım (Engineering / Architecture Design) |
Genel Eğitim (General Education) |
25 | 35 | 40 | - |
Dersin Tanımı (Course Description) |
İlkeler, Ölçek ve Boyut Analizi. Mekanik Titreşimler, Lineer Salınıcı ve Lineer Olmayan Sarkaç. Nüfus Artış Modelleri, Tek Türün Ayrık Modeli, Avcı - Av Modelleri, Lotka-Volterra denklemleri. Trafik Akışı Modelleri, Trafik Akımı, Yoğunluğu ve Korunum Yasaları, Hız Yoğunluk İlişkisi ve Yoğunluk Dalgaları. Matematiksel Epidemiyoloji, Kermack - McKendirck SIR Modeli, Demografik Yapıyı İçeren SIR Modeli, SIR Modelinin Karalılık Analizi. Hava Kalitesinin Modellenmesi, Adveksiyon Denklemi, Adveksiyon Difüzyon Denklemi, Çözümler ve Kararlılık Analizi. Tümör Büyümesinin Matematiksel Modellenmesi. |
Principles, Scale and Dimension Analysis. Mechanical Vibration; Linear Oscillator and Nonlinear Pendulum. Populations Models, Discrete One - Species Models, Predatory - Prey Models. Lotka - Volterra Equations. Traffic Flow Models, Traffic Flow, Density and Conservation Laws, Velocity - Density Relationship, Density waves. Mathematical Epidemiology, Kermack-McKendrick SIR Epidemic Model, The SIR Model with Demography. The Air Quality Modelling, Advection Equation, Advection Diffusion Equation, The Solutions and The Stability Analysis. Mathematical Modelling of Tumor Growth. | |
Dersin Amacı (Course Objectives) |
|
|
|
Dersin Öğrenme Çıktıları (Course Learning Outcomes) |
Bu dersi tamamlayan öğrenciler aşağıdaki becerileri elde eder:
|
Students completing this course will be able to:
|
Hafta | Konular | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|---|
1 | Giriş, Matematiksel Modellemenin Temel Kavramları ve Yaklaşımları | I |
2 | Mekanik Titreşimler; Lineer Salınıcı ve Lineer olmayan Sarkaç | I |
3 | Faz Düzlemi, Denge Konumları ve Kararlılıkları | II |
4 | Nüfus Dinamiği Modelleri; Tek Türün Ayrık ve Sürekli Modelleri, Lojistik Denklem ve Çözümleri | III |
5 | İki Tür İçeren Modeller; Faz Düzlemi, Lineerleştirme ve Denge Çözümlerinin Kararlılığı | III |
6 | Avcı - Av Modelleri; Lotka - Volterra Denklemi ve Çözümü ve Örnek | III |
7 | Matematiksel Epidemiolojiye Giriş; Kermach - MecKrndirck SIR Epidemik Modeli, SIS Epidemik Model | IV |
8 | Demografik Yapıyı İçeren SIR Modeli, Malthusian Modeli, İki Boyutlu Sistemler ve SIR Modelinin Yerel Dengelerinin Karalılığı | IV |
9 | Trafik Akışının Modellenmesine Giriş, Trafik Akımı ve Trafik Yoğunluğu, Korunum Yasaları | IV |
10 | Hız Yoğunluk İlişkisi, Trafik Yoğunluğu Dalgaları, Yeşil Işığın Yanması Sonrası Trafik | IV |
11 | Süreksiz Trafik, Şok Dalgaları, Trafiğin Kırmızı Işık ile Durdurulan Trafik | IV |
12 | Tümör Büyümesinin Modellenmesi | IV |
13 | Tümör Büyümesinin Modellenmesi, Hava Kalitesinin Modellenmesi; Adveksiyon Denklemi | III, IV |
14 | Hava Kalitesinin Modellenmesi; Adveksiyon Diffüzyon Denklemi | III |
Week | Topics | Course Learning Outcomes |
---|---|---|
1 | Introduction, Basic Concepts and Approaches of Mathematical Model | I |
2 | Mechanical Vibtations; Linear Oscillator, Nonlinear Pendulum | I |
3 | Phase Plane, Equilibrium Solutions, Their Stability | II |
4 | Population Dynamics; Discrete and Continuous of One - Species, Logistic Equations and Its Solutions | III |
5 | Two Species Models, Phase Plane, Equilibrium and Linearization, Stability of Equilibrium | III |
6 | Predatory - Prey Models, Derivation of Lotka - Volterra Equation, and Solition and Example | III |
7 | Introduction Mathematical Epidemiology, Kermach - MecKrndirck SIR Epidemic Model, SIS Epidemic Model | IV |
8 | The SIR Model with Demograph, The Malthusian Model, Two Dimensional Sytems, Local Stability of The Equilibria of SIR Model. | IV |
9 | Introduction of Traffic Flow Modelling, Traffic Flow, Traffic Density and Conservation Laws | IV |
10 | Velocity - Density Relationship, Traffic Density Waves, After a Traffic Light Turns Green | IV |
11 | Discontinuous Traffic, Shock Waves, Traffic Stopped by A Red Light | IV |
12 | Mathematical Modelling of Tumor Growth | IV |
13 | Mathematical Modelling of Tumor Growth, The Air Quality Modeling; The Advection Equation | III, IV |
14 | The Air Quality Modeling; The Advection Diffusion Equation | III |
Programın Mezuna Kazandıracağı Bilgi ve Beceriler (Programa Ait Çıktılar) | Katkı Seviyesi | |||
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||
1 | Mühendislik, fen ve matematik ilkelerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi. | X | ||
2 | Küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik etmenlerle birlikte özel gereksinimleri sağlık, güvenlik ve refahı göz önüne alarak çözüm üreten mühendislik tasarımı uygulama becerisi. | |||
3 | Farklı dinleyici gruplarıyla etkili iletişim kurabilme becerisi. | X | ||
4 | Mühendislik görevlerinde etik ve profesyonel sorumlulukların farkına varma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal bağlamdaki etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi. | |||
5 | Üyeleri birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam yaratan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedefleri karşılayan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma yeteneği becerisi. | |||
6 | Özgün deney geliştirme, yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve sonuç çıkarmak için mühendislik yargısını kullanma becerisi. | X | ||
7 | Uygun öğrenme stratejileri kullanarak ihtiyaç duyulduğunda yeni bilgi edinme ve uygulama becerisi. | X |
Program Student Outcomes | Level of Contribution | |||
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||
1 | An ability to identify, formulate, and solve complex engineering problems by applying principles of engineering, science, and mathematics. | X | ||
2 | An ability to apply engineering design to produce solutions that meet specified needs with consideration of public health, safety, and welfare, as well as global, cultural, social, environmental, and economic factors. | |||
3 | An ability to communicate effectively with a range of audiences. | X | ||
4 | An ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering situations and make informed judgments, which must consider the impact of engineering solutions in global, economic, environmental, and societal contexts. | |||
5 | An ability to function effectively on a team whose members together provide leadership, create a collaborative and inclusive environment, establish goals, plan tasks, and meet objectives. | |||
6 | An ability to develop and conduct appropriate experimentation, analyze and interpret data, and use engineering judgment to draw conclusions. | X | ||
7 | An ability to acquire and apply new knowledge as needed, using appropriate learning strategies. | X |
Ders Kitabı (Textbook) |
Mathematical Models: Mechanical Vibrations, Population Dynamics and Traffic Flow, R. Haberman, 1998. |
Diğer Kaynaklar (Other References) |
An Introduction to Mathematical Epidemiology, M. Martchevan, 2015. Principles of Mathematical Modeling, C. Dym, 2004. Industrial Mathematics: A Course in Solving Real-World Problems, A. Friedman & W. Littman, 1993. Cancer Modelling and Simulation, Edited by Luigi Preziosi, Chapman&Hall, CRC Mathematical Biology and Medicine Series V.3, 2003. |
Ödevler ve Projeler (Homework & Projects) |
Bir Proje Ödevi |
One Project-Homework | |
Laboratuvar Uygulamaları (Laboratory Work) |
- |
- | |
Bilgisayar Kullanımı (Computer Usage) |
Bilgisayar ödevlerde kullanılabilir |
Computer can be used. | |
Diğer Uygulamalar (Other Activities) |
- |
- |
Başarı Değerlendirme Sistemi (Assessment Criteria) |
Faaliyetler (Activities) |
Adet (Quantity) |
Genel Nota Katkı, % (Effects on Grading, %) |
Yıl İçi Sınavları (Midterm Exams) |
1 | 30 | |
Kısa Sınavlar (Quizzes) |
- | - | |
Ödevler (Homework) |
- | - | |
Projeler (Projects) |
1 | 30 | |
Dönem Ödevi/Projesi (Term Paper/Project) |
- | - | |
Laboratuvar Uygulaması (Laboratory Work) |
- | - | |
Diğer Uygulamalar (Other Activities) |
- | - | |
Final Sınavı (Final Exam) |
1 | 40 |
VF almamak için gereken (To avoid VF) |
- |