![]() |
DERS PROGRAMI FORMU
|
Son Güncelleme (Last Update)
23.02.2022
|
Dersin Adı: Varyasyonlar Hesabı | Course Name: Variational Calculus |
Kod (Code) |
Yarıyıl (Semester) |
Kredi (Local Credits) |
AKTS Kredi (ECTS Credits) |
Ders Uygulaması, Saat/Hafta (Course Implementation, Hours/Week) |
||
Ders (Theoretical) |
Uygulama (Tutorial) |
Laboratuvar (Laboratory) |
||||
MAT 365/E | 6,7,8 | 3 | 6 | 3 | 0 | 0 |
Bölüm / Program (Department / Program) |
Matematik / Matematik Mühendisliği
(Mathematics / Mathematical Engineering) |
||
Dersin Türü (Course Type) |
Seçmeli
(Elective) |
Dersin Dili (Course Language) |
İngilizce
(English) |
Dersin Ön Koşulları (Course Prerequisites) |
MAT201 / MAT201 - E / MAT232 / MAT232 - E / MAT210 / MAT210 - E min DD |
Dersin Mesleki Bileşene Katkısı, % (Course Category by Content, %) |
Temel Bilim ve Matematik (Basic Sciences and Math) |
Temel Mühendislik (Engineering Science) |
Mühendislik / Mimarlık Tasarım (Engineering / Architecture Design) |
Genel Eğitim (General Education) |
50 | 50 | - | - |
Dersin Tanımı (Course Description) |
Fonksiyoneller; Sürekli, Alttan ve Üstten Yarı-sürekli Fonksiyoneller. Diferansiyellenebilen Fonksiyoneller. Bir Fonksiyonelin Frechet ve Gateax Diferansiyeli. Tek Değişkenli ve Çok Değişkenli Optimizasyon, Eşlenik Fonksiyonlar. Zayıf ve Kuvvetli Ekstremum. Ekstremum İçin Gerek Koşul. İntegral Tipindeki Fonksiyoneller; Bir Değişkenli Fonksiyonellerde Ekstremum İçin Gerek Koşul, Euler - Lagrange Denklemi. Pontryagin Maksimum İlkesi ve Varyasyon Hesabı. Çok Değişkenli Fonksiyonellerde Ekstremum İçin Gerek Koşullar, Bir Yüzeyin Jeodezikleri. Parametrik Formda Varyasyon Problemleri. Euler denkleminin Kanonik Formu. İzoperimetri Problemleri. Serbest Uç Noktalar Problemi. Köşe Noktalarına Sahip Ekstremaller. Transversalite Koşulları. Ekstremum İçin Yeter Koşullar. Jacobi Koşulu, Weierstrass Fonksiyonu. |
Functionals; Continuous, Lower and Upper Semicontinuous Functionals. Differentiable Functionals. Frechet and Gateax Differential of a Functional. Single Variable and Multivariable Optimization, Conjugate Functions. Weak and Strong Extremum. A Necessary Condition For An Extremum. Integral Types Functionals; A Necessary Condition of Extremum For Single Variable Functionals, Euler- Lagrange Equation. Pontryagin’s Maximum Principle and Variation Calculus. A Necessary Condition for Multivariable Functionals, Geodesics of Surface. Variational Problems in Parametric Form. The Canonical Form of The Euler Equation. Isoperimetric Problems. Variable Endpoint Problem. Broken Extremals. Transversality Conditions. Sufficient Conditions For An Extremum. Jacobi’s Condition, Weierstrass Function. | |
Dersin Amacı (Course Objectives) |
|
|
|
Dersin Öğrenme Çıktıları (Course Learning Outcomes) |
Bu dersi tamamlayan öğrenciler aşağıdaki becerileri elde eder:
|
Students completing this course will be able to:
|
Hafta | Konular | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|---|
1 | Teorinin Temelleri | I |
2 | Teorinin Temelleri | I, II |
3 | Genelleştirmeler, Ödev 1 | II, III |
4 | Bir Fonksiyonelin Genel Varyasyonu | III |
5 | Tek Değişkenli ve Çok Değişkenli Optimizasyon, Eşlenik Fonksiyonlar, Ödev 2 | III |
6 | Euler Denklemlerinin Kanonik Formu ve İlgili Konuları | IV |
7 | Pontryagin Maksimum İlkesi ve Varyasyon Hesabı, Ödev 3 | IV |
8 | Euler Denklemlerinin Kanonik Formunu ve İlgili Konuları, Arasınav | IV |
9 | İkinci Varyasyon, Zayıf Ekstremum İçin Yeter Koşullar | V |
10 | İkinci Varyasyon, Zayıf Ekstremum İçin Yeter Koşullar, Ödev 4 | V |
11 | Kuvvetli Ekstremum İçin Yeter Koşullar | VI |
12 | Kuvvetli Ekstremum İçin Yeter Koşullar, Ödev 5 | VI |
13 | Çok Katlı İntegralleri İçeren Varyasyonel Problemler | VII |
14 | Çok Katlı İntegralleri İçeren Varyasyonel Problemler | VII |
Week | Topics | Course Learning Outcomes |
---|---|---|
1 | Elements of The Theory | I |
2 | Elements of The Theory | I, II |
3 | Further Generalizations, Homework 1 | II, III |
4 | The General Variation of A Functional | III |
5 | Single Variable and Multivariable Optimization, Conjugate Functions, Homework 2 | III |
6 | The Canonical Form of The Euler Equations and Related Topics | IV |
7 | Pontryagin’s Maximum Principle and Variation Calculus, Homework 3 | IV |
8 | The Canonical Form of The Euler Equations and Related Topics, Midterm Exam | IV |
9 | The Second Variation, Sufficient Conditions for A Weak Extremum | V |
10 | The Second Variation, Sufficient Conditions for A Weak Extremum, Homework 4 | V |
11 | Sufficient Conditions For a Strong Extremum | VI |
12 | Sufficient Conditions For a Strong Extremum, Homework 5 | VI |
13 | Variational Problems Involving Multiple Integrals | VII |
14 | Variational Problems Involving Multiple Integrals | VII |
Programın Mezuna Kazandıracağı Bilgi ve Beceriler (Programa Ait Çıktılar) | Katkı Seviyesi | |||
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||
1 | Mühendislik, fen ve matematik ilkelerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi. | X | ||
2 | Küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik etmenlerle birlikte özel gereksinimleri sağlık, güvenlik ve refahı göz önüne alarak çözüm üreten mühendislik tasarımı uygulama becerisi. | X | ||
3 | Farklı dinleyici gruplarıyla etkili iletişim kurabilme becerisi. | X | ||
4 | Mühendislik görevlerinde etik ve profesyonel sorumlulukların farkına varma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal bağlamdaki etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi. | X | ||
5 | Üyeleri birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam yaratan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedefleri karşılayan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma yeteneği becerisi. | X | ||
6 | Özgün deney geliştirme, yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve sonuç çıkarmak için mühendislik yargısını kullanma becerisi. | X | ||
7 | Uygun öğrenme stratejileri kullanarak ihtiyaç duyulduğunda yeni bilgi edinme ve uygulama becerisi. | X |
Program Student Outcomes | Level of Contribution | |||
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||
1 | An ability to identify, formulate, and solve complex engineering problems by applying principles of engineering, science, and mathematics. | X | ||
2 | An ability to apply engineering design to produce solutions that meet specified needs with consideration of public health, safety, and welfare, as well as global, cultural, social, environmental, and economic factors. | X | ||
3 | An ability to communicate effectively with a range of audiences. | X | ||
4 | An ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering situations and make informed judgments, which must consider the impact of engineering solutions in global, economic, environmental, and societal contexts. | X | ||
5 | An ability to function effectively on a team whose members together provide leadership, create a collaborative and inclusive environment, establish goals, plan tasks, and meet objectives. | X | ||
6 | An ability to develop and conduct appropriate experimentation, analyze and interpret data, and use engineering judgment to draw conclusions. | X | ||
7 | An ability to acquire and apply new knowledge as needed, using appropriate learning strategies. | X |
Ders Kitabı (Textbook) |
Calculus of Variation, I.M. Gelfand, S. V. Fomin, Dover Publications, 2000. |
Diğer Kaynaklar (Other References) |
Calculus of Variations I, Mariano Giaquinta, Stefan Hildebrandt, Springer Verlag, 2004. |
Ödevler ve Projeler (Homework & Projects) |
- |
- | |
Laboratuvar Uygulamaları (Laboratory Work) |
- |
- | |
Bilgisayar Kullanımı (Computer Usage) |
- |
- | |
Diğer Uygulamalar (Other Activities) |
- |
- |
Başarı Değerlendirme Sistemi (Assessment Criteria) |
Faaliyetler (Activities) |
Adet (Quantity) |
Genel Nota Katkı, % (Effects on Grading, %) |
Yıl İçi Sınavları (Midterm Exams) |
1 | 40 | |
Kısa Sınavlar (Quizzes) |
- | - | |
Ödevler (Homework) |
2 | 20 | |
Projeler (Projects) |
- | - | |
Dönem Ödevi/Projesi (Term Paper/Project) |
- | - | |
Laboratuvar Uygulaması (Laboratory Work) |
- | - | |
Diğer Uygulamalar (Other Activities) |
- | - | |
Final Sınavı (Final Exam) |
1 | 40 |
VF almamak için gereken (To avoid VF) |
- |