DERS PROGRAMI FORMU
|
Son Güncelleme (Last Update)
29.09.2024
|
Dersin Adı: Hesaplamalı Optimizasyon | Course Name: Computational Optimization |
Kod (Code) |
Yarıyıl (Semester) |
Kredi (Local Credits) |
AKTS Kredi (ECTS Credits) |
Ders Uygulaması, Saat/Hafta (Course Implementation, Hours/Week) |
||
Ders (Theoretical) |
Uygulama (Tutorial) |
Laboratuvar (Laboratory) |
||||
MAT 351/E | 5 | 3 | 6.5 | 3 | 0 | 0 |
Bölüm / Program (Department / Program) |
Matematik / Matematik Mühendisliği
(Mathematics / Mathematical Engineering) |
||
Dersin Türü (Course Type) |
Zorunlu
(Compulsory) |
Dersin Dili (Course Language) |
İngilizce
(English) |
Dersin Ön Koşulları (Course Prerequisites) |
(MAT143 / MAT143-E / MAT141 / MAT141 - E / MAT210 / MAT210 - E / MAT261 / MAT261 - E / MAT281 / MAT281 - E min DD) & (MAT287 / MAT287-E min DD) |
Dersin Mesleki Bileşene Katkısı, % (Course Category by Content, %) |
Temel Bilim ve Matematik (Basic Sciences and Math) |
Temel Mühendislik (Engineering Science) |
Mühendislik / Mimarlık Tasarım (Engineering / Architecture Design) |
Genel Eğitim (General Education) |
20 | 80 | - | - |
Dersin Tanımı (Course Description) |
Optimizasyon Problemlerinin Formülasyonu ve Grafik Çözümleri. Kısıtlamasız Optimizasyon, Yerel Minimum Koşulları. Tek Değişkenli Problemler, Altın Oran Yöntemi, Newton Yöntemi. Çok Değişkenli Problemler, En Hızlı Düşüş Yöntemi ve Ölçeklendirme. Eşlenik Yön Yöntemleri, The Fletcher and Reeves Yöntemi, Modified Newton yöntemi, Marquardt Düzenlemesi. Yarı-Newton Yöntemleri, Davidon Fletcher Powel (DFP) Yöntemi, Broyden Fletcher Goldfarb Shanno (BFGS) Yöntemi. En Küçük Kareler Yöntemi, Güvenli Bölge Yöntemleri. Doğrusal ve Doğrusal Olmayan Kısıtlamalı Optimizasyon, Lagrange Çarpanları, Kuhn - Tucker Koşulları, Duyarlılık Analizi, Kuadratik Programlama, Penaltı ve Barrier Yöntemleri, Simpleks Yöntemi. |
Problem Formulation in Optimization and Their graphical Solutions. Unconstrained Optimizatioi, Conditions for Local Minima. Line Search Methods, Golden Section Method, Newton’s Method. Multi Variable Problems, Steepest Descent Method and Scaling. Conjugate Gradient Methods, The Fletcher and Reeves Method, Modified Newton Method, Marquardt Modification. Quasi-Newton Methods, Davidon Fletcher Powel (DFP) Method, Broyden Fletcher Goldfarb Shanno (BFGS) Method. Least Squares Method, Trust - Region methods. Linear and Nonlinear Constrained Optimization Problems, Lagrange Multipliers, Kuhn - Tucker Conditions, Sensitivity Analysis, Quadratic Programming, Penalty and Barrier Methods, Simplex Method. | |
Dersin Amacı (Course Objectives) |
|
|
|
Dersin Öğrenme Çıktıları (Course Learning Outcomes) |
Bu dersi tamamlayan öğrenciler aşağıdaki becerileri elde eder:
|
Students completing this course will be able to:
|
Hafta | Konular | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|---|
1 | Optimizasyonda Problem Formülasyonu (Modelleme) | I |
2 | Grafik Yöntemle Optimizasyon Problemlerinin Çözümü | II, VII |
3 | Kısıtlamasız Optimizasyon Problemlerinin Minimizasyonu İçin Gerek ve Yeter Koşullar, Güncel Programa Dilleri Yardımıyla Kök Bulma | VII, VIII |
4 | Golden Section Yöntemi, Newton Yöntemi ve Bilgisayar Çözümleri | III, VII |
5 | En Hızlı Düşüş Yöntemi ve Duyarlılık Analizi | III, VII |
6 | Eşlenik Yön Yöntemleri: Fletcher ve Reeves Yöntemi, Yarı-Newton Yöntemi, Marquard Düzenlemesi | III, VII |
7 | Yarı Newton Yöntemleri: Davidon Fletcher Powel (DFP) Metodu, Broyden-Fletcher - Goldfarb - Shanno (BFGS) Yöntemi | III, VII |
8 | En Küçük Kareler Yöntemi, Güvenli Bölge Yöntemleri | IX |
9 | İçbükey Küme, İçbükey Fonksiyon, Global Çözüm. Kısıtlamalı Optimizasyon Problemlerinin Minimizasyonu İçin Gerek ve Yeter Koşullar: Lagrange Çarpanları Yöntemi | VIII |
10 | Kuhn - Tucker Gerek ve Yeter Koşulları | VIII |
11 | Kuhn - Tucker Gerek ve Yeter Koşullarının Bilgisayar Gösterimi, Duyarlılık Analizi | VII, VIII |
12 | Nonlineer Kısıtlamalı Optimizasyon; Penaltı ve Barrier yöntemleri | IV, VII |
13 | Kuadratik Programlama, Lineer Programlama: Simpleks Yöntemi | V, VI, VII |
14 | İki Aşamalı Simpleks Yöntemi | VI, VII |
Week | Topics | Course Learning Outcomes |
---|---|---|
1 | I | |
2 | II, VII | |
3 | VII, VIII | |
4 | III, VII | |
5 | III, VII | |
6 | III, VII | |
7 | III, VII | |
8 | IX | |
9 | VIII | |
10 | VIII | |
11 | VII, VIII | |
12 | IV, VII | |
13 | V, VI, VII | |
14 | VI, VII |
Programın Mezuna Kazandıracağı Bilgi ve Beceriler (Programa Ait Çıktılar) | Katkı Seviyesi | |||
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||
1 | Mühendislik, fen ve matematik ilkelerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi. | |||
2 | Küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik etmenlerle birlikte özel gereksinimleri sağlık, güvenlik ve refahı göz önüne alarak çözüm üreten mühendislik tasarımı uygulama becerisi. | |||
3 | Farklı dinleyici gruplarıyla etkili iletişim kurabilme becerisi. | |||
4 | Mühendislik görevlerinde etik ve profesyonel sorumlulukların farkına varma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal bağlamdaki etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi. | |||
5 | Üyeleri birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam yaratan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedefleri karşılayan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma yeteneği becerisi. | |||
6 | Özgün deney geliştirme, yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve sonuç çıkarmak için mühendislik yargısını kullanma becerisi. | |||
7 | Uygun öğrenme stratejileri kullanarak ihtiyaç duyulduğunda yeni bilgi edinme ve uygulama becerisi. |
Program Student Outcomes | Level of Contribution | |||
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||
1 | An ability to identify, formulate, and solve complex engineering problems by applying principles of engineering, science, and mathematics. | |||
2 | An ability to apply engineering design to produce solutions that meet specified needs with consideration of public health, safety, and welfare, as well as global, cultural, social, environmental, and economic factors. | |||
3 | An ability to communicate effectively with a range of audiences. | |||
4 | An ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering situations and make informed judgments, which must consider the impact of engineering solutions in global, economic, environmental, and societal contexts. | |||
5 | An ability to function effectively on a team whose members together provide leadership, create a collaborative and inclusive environment, establish goals, plan tasks, and meet objectives. | |||
6 | An ability to develop and conduct appropriate experimentation, analyze and interpret data, and use engineering judgment to draw conclusions. | |||
7 | An ability to acquire and apply new knowledge as needed, using appropriate learning strategies. |
Ders Kitabı (Textbook) |
J. S. Arora, “Introduction to Optimum Design”, McGraw-Hill Book Company, 1989. |
Diğer Kaynaklar (Other References) |
J. Nocedal and S. J. Wright: Numerical Optimization, Second Ed. Springer Verlag, 2006, ISBN D-387-30303-0 M. S. Bazaraa, H.D. Sherali, C. M. Shetty “Nonlinear Programming: Theory and Algorithms”, John Willeys & Song, New York, 1993. P. Venkataraman, “Applied Optimization with MATLAB Programming”, John Wiley & Sons, New York., 2002. M. S. Bazaraa, J.J. Jarvis, H.D. Sherali, “Linear Programming and Network Flows”, John Willeys & Song, New York, 1990. |
Ödevler ve Projeler (Homework & Projects) |
Maksimum 2 öğrenci SCI olan bir dergiden optimizasyon üzerine bir makale okuyup; kullanılan metodun avantaj ve dezavantajlarını bir rapor olarak hazırlayacaklar, sınıf mevcudu sebebiyle sunum olmayacak.ages and disadvantages of the method used., |
Maximum 2 students will read an article on optimization in a Science Citation Indexed (SCI) journal and make a report on it; advantages and disadvantages of the method used.. Since there are 84 students, only report will be submitted, there will be no presentation. | |
Laboratuvar Uygulamaları (Laboratory Work) |
- |
- | |
Bilgisayar Kullanımı (Computer Usage) |
MATLAB |
MATLAB | |
Diğer Uygulamalar (Other Activities) |
- |
- |
Başarı Değerlendirme Sistemi (Assessment Criteria) |
Faaliyetler (Activities) |
Adet (Quantity) |
Genel Nota Katkı, % (Effects on Grading, %) |
Yıl İçi Sınavları (Midterm Exams) |
1 | 30 | |
Kısa Sınavlar (Quizzes) |
2 | 20 | |
Ödevler (Homework) |
- | - | |
Projeler (Projects) |
1 | 10 | |
Dönem Ödevi/Projesi (Term Paper/Project) |
- | - | |
Laboratuvar Uygulaması (Laboratory Work) |
- | - | |
Diğer Uygulamalar (Other Activities) |
- | - | |
Final Sınavı (Final Exam) |
1 | 40 |
VF almamak için gereken (To avoid VF) |
Getting 15 points over 60 before the final exam. |