DERS PROGRAMI FORMU
|
Son Güncelleme (Last Update)
12.02.2024
|
Dersin Adı: Hesaplamalı Matematik | Course Name: Computational Mathematics |
Kod (Code) |
Yarıyıl (Semester) |
Kredi (Local Credits) |
AKTS Kredi (ECTS Credits) |
Ders Uygulaması, Saat/Hafta (Course Implementation, Hours/Week) |
||
Ders (Theoretical) |
Uygulama (Tutorial) |
Laboratuvar (Laboratory) |
||||
MAT 264/E | 4 | 3 | 6 | 3 | 0 | 0 |
Bölüm / Program (Department / Program) |
Matematik / Matematik Mühendisliği
(Mathematics / Mathematical Engineering) |
||
Dersin Türü (Course Type) |
Zorunlu
(Compulsory) |
Dersin Dili (Course Language) |
Türkçe / İngilizce
(Turkish / English) |
Dersin Ön Koşulları (Course Prerequisites) |
MAT263-E min DD |
Dersin Mesleki Bileşene Katkısı, % (Course Category by Content, %) |
Temel Bilim ve Matematik (Basic Sciences and Math) |
Temel Mühendislik (Engineering Science) |
Mühendislik / Mimarlık Tasarım (Engineering / Architecture Design) |
Genel Eğitim (General Education) |
50 | 30 | 20 | - |
Dersin Tanımı (Course Description) |
Matematiksel Ön Bilgiler ve Hata Analizi. Doğrusal Olmayan Denklemin Köklerinin Bulunması. Doğrusal Olmayan Denklem Sistemlerinin Çözümü. Eğri Uydurma, Ara ve Dışkestirim Hesabı. Sonlu Fark Yöntemleri. Sayısal Türev. Sayısal İntegrasyon. Adi Türevli Diferansiyel Denklemlerin Sayısal Çözümü. Adi Türevli Diferansiyel Denklem Sistemlerinin Sayısal Çözümü. |
Mathematical Background and Error Analysis. Root Finding Problems. Solution of Nonlinear Systems. Curve Fitting, Interpolation, and Extrapolation. Finite Difference Methods. Numerical Differentiation. Numerical Integration. Numerical Solution of Ordinary Differential Equations. Numerical Solution of System of Ordinary Differential Equations. | |
Dersin Amacı (Course Objectives) |
|
|
|
Dersin Öğrenme Çıktıları (Course Learning Outcomes) |
Bu dersi tamamlayan öğrenciler aşağıdaki becerileri elde eder:
|
Students completing this course will be able to:
|
Hafta | Konular | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|---|
1 | Doğrusal Olmayan Denklemin Köklerinin Bulunması, Yarılama, Newton, Kiriş, Sabit Kesen ve Hata Analizi | I, II, III, V |
2 | Doğrusal Olmayan Denklemin Köklerinin Bulunması, Sabit Nokta, Müller Yöntemleri, Doğrusal Olmayan Denklem Sistemlerinin Çözümü, Newton-Raphson Yöntemi, Güncel Programlama Dilleri ile Uygulama | I, II, III, V |
3 | Ara Değer ve Dışkestirim Hesabı, Lagrange, Newton Bölünmüş-Farklar Yöntemleri | I, II, III, IV |
4 | Ara Değer ve Dışkestirim Hesabı, Bölünmüş Fark Yöntemleri, İleri, Geri, Merkezi | I, II, IV |
5 | Ara Değer ve Dışkestirim Hesabı, Chebyshev Polinomları, En İyi Yaklaştırım Teoremi, Güncel Programlama Dilleri ile Uygulama | I, II, III, IV |
6 | Eğri Uydurma, Kübik Bağlayıcı, En Küçük Kareler Yöntemi, Güncel Programlama Dilleri ile Uygulama | I, II, III, IV |
7 | Sayısal Türev, İleri, Geri, Merkezi, 3 ve 5-Nokta Formülleri | I, II, III, IV |
8 | Sayısal Türev, 3 ve 5-Nokta Formülleri, Richardson Dışkestirimi Yöntemi | I, II, V |
9 | Sayısal İntegrasyon, Yamuk Yöntemi ve Hata Analizi | I, II, IV, V |
10 | Sayısal İntegrasyon, Simpson (1/3, 3/8) Yöntemleri ve Hata Analizi | I, III, V |
11 | Sayısal İntegrasyon, Gauss Tümlemesi, Güncel Programlama Dilleri İle Uygulama | I, II, V |
12 | Adi Türevli Diferansiyel Denklemlerin Sayısal Çözümü, Euler Yöntemi | I, II, III, V |
13 | Adi Türevli Diferansiyel Denklemlerin Sayısal Çözümü, Runga-Kutta Yöntemleri | I, II, III, V |
14 | Adi Türevli Diferansiyel Denklem Sistemlerinin Sayısal Çözümü, Güncel Programlama Dilleri İle Uygulama | I, II, III, V |
Week | Topics | Course Learning Outcomes |
---|---|---|
1 | Root Finding Problems, Bisection, Newton, Secant, Regula Falsi, and Error Analysis | I, II, III, V |
2 | Root Finding Problems, Fixed Point, Müller’s Methods, Solution Of Nonlinear Systems, Newton-Raphson Method, Applications with Up-To-Date Programing Languages | I, II, III, V |
3 | Interpolation and Extrapolation, Lagrange, Newton-Divided Difference Methods | I, II, III, IV |
4 | Interpolation and Extrapolation, Divided Difference Methods, Forward, Backward and Central | I, II, IV |
5 | Interpolation and Extrapolation, Chebyshev Polynomials, Best Approximation Theorem, Applications with Up-To-Date Programing Languages | I, II, III, IV |
6 | Curve Fitting, Cubic Spline, Least-Squares Method, Applications with Up-To-Date Programing Languages | I, II, III, IV |
7 | Numerical Differentiation, Forward, Backward, Central, 3 and 5-Point Methods | I, II, III, IV |
8 | Numerical Differentiation, 3 and 5-Point Methods, Richardson Extrapolation | I, II, V |
9 | Numerical Integration, Trapezoidal Method and Error Analysis | I, II, IV, V |
10 | Numerical Integration, Simpson’s (1/3, 3/8) Methods and Error Analysis | I, III, V |
11 | Numerical Integration, Gauss Quadrature’s, Applications with Up-To-Date Programing Languages | I, II, V |
12 | Numerical Solution of Ordinary Differential Equations, Euler’s Method | I, II, III, V |
13 | Numerical Solution of Ordinary Differential Equations, Runge-Kutta Methods | I, II, III, V |
14 | Numerical Solution of System Of Ordinary Differential Equations, Applications with Up-To-Date Programing Languages | I, II, III, V |
Programın Mezuna Kazandıracağı Bilgi ve Beceriler (Programa Ait Çıktılar) | Katkı Seviyesi | |||
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||
1 | Mühendislik, fen ve matematik ilkelerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi. | X | ||
2 | Küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik etmenlerle birlikte özel gereksinimleri sağlık, güvenlik ve refahı göz önüne alarak çözüm üreten mühendislik tasarımı uygulama becerisi. | X | ||
3 | Farklı dinleyici gruplarıyla etkili iletişim kurabilme becerisi. | X | ||
4 | Mühendislik görevlerinde etik ve profesyonel sorumlulukların farkına varma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal bağlamdaki etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi. | X | ||
5 | Üyeleri birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam yaratan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedefleri karşılayan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma yeteneği becerisi. | X | ||
6 | Özgün deney geliştirme, yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve sonuç çıkarmak için mühendislik yargısını kullanma becerisi. | X | ||
7 | Uygun öğrenme stratejileri kullanarak ihtiyaç duyulduğunda yeni bilgi edinme ve uygulama becerisi. | X |
Program Student Outcomes | Level of Contribution | |||
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||
1 | An ability to identify, formulate, and solve complex engineering problems by applying principles of engineering, science, and mathematics. | X | ||
2 | An ability to apply engineering design to produce solutions that meet specified needs with consideration of public health, safety, and welfare, as well as global, cultural, social, environmental, and economic factors. | X | ||
3 | An ability to communicate effectively with a range of audiences. | X | ||
4 | An ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering situations and make informed judgments, which must consider the impact of engineering solutions in global, economic, environmental, and societal contexts. | X | ||
5 | An ability to function effectively on a team whose members together provide leadership, create a collaborative and inclusive environment, establish goals, plan tasks, and meet objectives. | X | ||
6 | An ability to develop and conduct appropriate experimentation, analyze and interpret data, and use engineering judgment to draw conclusions. | X | ||
7 | An ability to acquire and apply new knowledge as needed, using appropriate learning strategies. | X |
Ders Kitabı (Textbook) |
Burden R. L., Faires J. D., Burden A. M., Numerical Analysis, 10th Edition, Cengage Learning, Boston, 2016. |
Diğer Kaynaklar (Other References) |
Chapra S. C., Canale R. P., Numerical Methods for Engineers, 8th Edition, McGraw-Hill, 2021. |
Ödevler ve Projeler (Homework & Projects) |
Öğrenciler verilen ödevleri süresi içinde teslim etmekten sorumludurlar. |
Students are responsible to deliver their homework within the indicated time. | |
Laboratuvar Uygulamaları (Laboratory Work) |
- |
- | |
Bilgisayar Kullanımı (Computer Usage) |
Matlab, Mathematica, Python |
Matlab, Mathematica, Python | |
Diğer Uygulamalar (Other Activities) |
Ders içi aktivite puanları (5' er puan, en fazla 25 puan - yarıyıl sonu sınavı oranında yılsonu başarı notuna eklenecektir). |
Activity points during lectures (each 5 points, at most 25 points with final exam weight will be added to the semester success grade). |
Başarı Değerlendirme Sistemi (Assessment Criteria) |
Faaliyetler (Activities) |
Adet (Quantity) |
Genel Nota Katkı, % (Effects on Grading, %) |
Yıl İçi Sınavları (Midterm Exams) |
1 | 30 | |
Kısa Sınavlar (Quizzes) |
2 | 15 | |
Ödevler (Homework) |
- | - | |
Projeler (Projects) |
1 | 15 | |
Dönem Ödevi/Projesi (Term Paper/Project) |
- | - | |
Laboratuvar Uygulaması (Laboratory Work) |
- | - | |
Diğer Uygulamalar (Other Activities) |
- | - | |
Final Sınavı (Final Exam) |
1 | 40 |
VF almamak için gereken (To avoid VF) |
%70 yoklama zorunludur. / 70% attendance is mandatory. |