DERS PROGRAMI FORMU
|
Son Güncelleme (Last Update)
30.09.2024
|
Dersin Adı: Hesaplamalı Lineer Cebir | Course Name: Computational Linear Algebra |
Kod (Code) |
Yarıyıl (Semester) |
Kredi (Local Credits) |
AKTS Kredi (ECTS Credits) |
Ders Uygulaması, Saat/Hafta (Course Implementation, Hours/Week) |
||
Ders (Theoretical) |
Uygulama (Tutorial) |
Laboratuvar (Laboratory) |
||||
MAT 263/E | 3 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
Bölüm / Program (Department / Program) |
Matematik / Matematik Mühendisliği
(Mathematics / Mathematical Engineering) |
||
Dersin Türü (Course Type) |
Zorunlu
(Compulsory) |
Dersin Dili (Course Language) |
Türkçe / İngilizce
(Turkish / English) |
Dersin Ön Koşulları (Course Prerequisites) |
MAT143-E min DD |
Dersin Mesleki Bileşene Katkısı, % (Course Category by Content, %) |
Temel Bilim ve Matematik (Basic Sciences and Math) |
Temel Mühendislik (Engineering Science) |
Mühendislik / Mimarlık Tasarım (Engineering / Architecture Design) |
Genel Eğitim (General Education) |
70 | 30 | - | - |
Dersin Tanımı (Course Description) |
Vektör ve Matris Normları, Pozitif Tanımlı Matris, Lineer Bağımsızlık, Baz ve Boyut Kavramları. Doğrusal Denklem Sistemlerinin Çözümleri, Direkt Yöntemler, Gauss-Eliminasyon, Gauss-Jordan, Pivotlama, Cramer Yöntemleri, LU, Cholesky ve QR Ayrıştırımı, İteratif Yöntemler, Jacobi ve Gauss-Seidel Yöntemleri, SOR Yöntemi ve Yakınsaklık Analizleri, Doğrusal Denklem Sistemlerinin Güncel Bilgisayar Dilleri ile Çözümü. Özdeğer ve Özvektör Problemleri, Gerschgorin Diskleri, Rayleigh Oranı, İz Yöntemi, Kuvvet Yöntemi, Ters Kuvvet Yöntemi, Kaydırmalı Kuvvet Yöntemi, Özdeğer, Özvektör Problemlerinin Güncel Bilgisayar Dilleri ile Çözümü. Tekil Değer Ayrıştırımı. |
The Concepts of Vector and Matrix Norms, Positive Definite Matrix, Linear Independence, Dimensions and Bases. Solution of Linear Systems, Direct Methods, Gauss-Elimination, Gauss-Jordan, Pivoting, Cramer Methods, LU, Cholesky and QR Decompositions, Iterative Methods, Jacobi and Gauss-Seidel Methods, Successive Over Relaxation Method and Convergence Analysis, Solutions of Linear Systems With Popular Programming Languages. Eigenvalue and Eigenvector Problems, Gerschgorin Disks, Rayleigh Quotient, Trace Method, Power, and Inverse Power Methods and Power Method with Shifting. Solutions of Eigenvalue-Eigenvector Problems with Popular Programming Languages. Singular Value Decomposition. | |
Dersin Amacı (Course Objectives) |
|
|
|
Dersin Öğrenme Çıktıları (Course Learning Outcomes) |
Bu dersi tamamlayan öğrenciler aşağıdaki becerileri elde eder:
|
Students completing this course will be able to:
|
Hafta | Konular | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|---|
1 | Temel Kavramlar, Vektör ve Matris Normları, Lineer Bağımsızlık, Pozitif Tanımlı Matris | I |
2 | Doğrusal Denklem Sistemlerinin Direkt Çözüm Yöntemleri, Gauss-Eliminasyon ve Gauss Jordan Yöntemleri, Pivotlama, Cramer Yöntemi | I |
3 | Doğrusal Denklem Sistemlerinin Direkt Çözüm Yöntemleri, LU ve Cholesky Ayrıştırımı | I |
4 | Doğrusal Denklem Sistemlerinin Direkt Çözüm Yöntemleri, QR Ayrıştırımı | I |
5 | Doğrusal Denklem Sistemlerinin Ardışık Çözüm Yöntemleri ve Yakınsaklık Analizleri, Jacobi Yöntemi | I, III |
6 | Doğrusal Denklem Sistemlerinin Ardışık Çözüm Yöntemleri, Gauss-Seidel Yöntemi ve SOR Yöntemleri | I, III |
7 | Doğrusal Denklem Sistemlerinin Güncel Programlama Dilleri ile Çözümü | I, III |
8 | Özdeğer-Özvektör Problemleri, Tanım, Cayley-Hamilton Teoremi, Köşegenleştirilebilirlik | II |
9 | Özdeğer-Özvektör Problemleri, Benzer Matrisler, Köşegenleştirme Uygulamaları ve Kuadratik Formlar | II |
10 | Özdeğer-Özvektör Problemleri, Gerschgorin Diskleri, Rayleigh Oranı | II |
11 | Özdeğer-Özvektör Problemleri, İz Yöntemi, Kuvvet ve Ters Kuvvet Yöntemleri | II, III |
12 | Özdeğer-Özvektör Problemleri, Kaydırmalı Kuvvet Yöntemi | II, III |
13 | Özdeğer-Özvektör Problemlerin Güncel Programlama Dilleri ile Çözümü | II, III |
14 | Tekil Değer Ayrıştırımı | II, III |
Week | Topics | Course Learning Outcomes |
---|---|---|
1 | Fundamental Concepts, Vector and Matrix Norms, Linear Independence, Positive Definite Matrix | I |
2 | Direct Solution Methods for Linear Systems, Gauss-Elimination and Gauss Jordan Methods, Pivoting, Cramer Method | I |
3 | Direct Solution Methods for Linear Systems, LU and Cholesky Decompositions | I |
4 | Direct Solution Methods for Linear Systems, QR Decomposition | I |
5 | Iterative Solution Methods for Linear Systems and Convergence Analysis, Jacobi Methods | I, III |
6 | Iterative Solution Methods for Linear Systems, Gauss-Seidel Method and SOR Methods | I, III |
7 | Solution of Linear Systems with Up-To-Date Programming Languages | I, III |
8 | Eigenvalue-Eigenvector Problems, Definitions, Cayley-Hamilton Theorem, Diagonalizability | II |
9 | Eigenvalue-Eigenvector Problems, Similar Matrices, Applications of Diagonalizing and Quadratic Forms | II |
10 | Eigenvalue-Eigenvector Problems, Gerschgorin Disks, Rayleigh Quotient | II |
11 | Eigenvalue-Eigenvector Problems, Trace Method, Power and Inverse Power Methods | II, III |
12 | Eigenvalue-Eigenvector Problems, Power Method With Shifting | II, III |
13 | Solution of Eigenvalue-Eigenvector Problems with Up-To-Date Programming Languages | II, III |
14 | Singular Value Decomposition | II, III |
Programın Mezuna Kazandıracağı Bilgi ve Beceriler (Programa Ait Çıktılar) | Katkı Seviyesi | |||
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||
1 | Mühendislik, fen ve matematik ilkelerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi. | X | ||
2 | Küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik etmenlerle birlikte özel gereksinimleri sağlık, güvenlik ve refahı göz önüne alarak çözüm üreten mühendislik tasarımı uygulama becerisi. | X | ||
3 | Farklı dinleyici gruplarıyla etkili iletişim kurabilme becerisi. | X | ||
4 | Mühendislik görevlerinde etik ve profesyonel sorumlulukların farkına varma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal bağlamdaki etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi. | |||
5 | Üyeleri birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam yaratan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedefleri karşılayan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma yeteneği becerisi. | X | ||
6 | Özgün deney geliştirme, yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve sonuç çıkarmak için mühendislik yargısını kullanma becerisi. | X | ||
7 | Uygun öğrenme stratejileri kullanarak ihtiyaç duyulduğunda yeni bilgi edinme ve uygulama becerisi. | X |
Program Student Outcomes | Level of Contribution | |||
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||
1 | An ability to identify, formulate, and solve complex engineering problems by applying principles of engineering, science, and mathematics. | X | ||
2 | An ability to apply engineering design to produce solutions that meet specified needs with consideration of public health, safety, and welfare, as well as global, cultural, social, environmental, and economic factors. | X | ||
3 | An ability to communicate effectively with a range of audiences. | X | ||
4 | An ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering situations and make informed judgments, which must consider the impact of engineering solutions in global, economic, environmental, and societal contexts. | |||
5 | An ability to function effectively on a team whose members together provide leadership, create a collaborative and inclusive environment, establish goals, plan tasks, and meet objectives. | X | ||
6 | An ability to develop and conduct appropriate experimentation, analyze and interpret data, and use engineering judgment to draw conclusions. | X | ||
7 | An ability to acquire and apply new knowledge as needed, using appropriate learning strategies. | X |
Ders Kitabı (Textbook) |
Sewell G., Computational Methods of Linear Algebra, 3E, World Scientific, 2014. |
Diğer Kaynaklar (Other References) |
Strang G., Introduction to Linear Algebra, Wellesley-Cambridge Press, 2016. Nassif N., Erhel J., Philippe B., Introduction to Computational Linear Algebra, CRC Press, 2016. Trefethen L. N., Bau D., III, Numerical Linear Algebra, SIAM, 1997. Lyche T., Numerical Linear Algebra and Matrix Factorizations, Springer, 2020. Demmel J. W., Applied Numerical Linear Algebra, SIAM, 1997. |
Ödevler ve Projeler (Homework & Projects) |
Öğrenciler verilen ödevleri süresi içinde teslim etmekten sorumludurlar. |
Students are responsible to deliver their homework within the indicated time. | |
Laboratuvar Uygulamaları (Laboratory Work) |
- |
- | |
Bilgisayar Kullanımı (Computer Usage) |
Matlab, Mathematica, veya istediğiniz bir yazılım dilinde olabilir. |
Matlab, Mathematica, or any other software programming language is acceptable. | |
Diğer Uygulamalar (Other Activities) |
Her biri 5 puan, toplamı 25 ten fazla olmayacak şekilde ders içi aktivite puanları uygulanacak ve bu puanlar ara sınav ağırlığınca dönem sonu başarı notunuza eklenecektir. |
Each bonus questions (in-class activity) will be evaluated with 5 points, and the total score will not exceed 25 points. These scores will be added to your end-term grade with the same weight as the midterm exam. |
Başarı Değerlendirme Sistemi (Assessment Criteria) |
Faaliyetler (Activities) |
Adet (Quantity) |
Genel Nota Katkı, % (Effects on Grading, %) |
Yıl İçi Sınavları (Midterm Exams) |
1 | 30 | |
Kısa Sınavlar (Quizzes) |
2 | 15 | |
Ödevler (Homework) |
- | - | |
Projeler (Projects) |
1 | 15 | |
Dönem Ödevi/Projesi (Term Paper/Project) |
- | - | |
Laboratuvar Uygulaması (Laboratory Work) |
- | - | |
Diğer Uygulamalar (Other Activities) |
- | - | |
Final Sınavı (Final Exam) |
1 | 40 |
VF almamak için gereken (To avoid VF) |
Students have to attend at least %70 of all class hours. |