DERS PROGRAMI FORMU
|
Son Güncelleme (Last Update)
29.01.2025
|
Dersin Adı: İstatistik | Course Name: Statistics |
Kod (Code) |
Yarıyıl (Semester) |
Kredi (Local Credits) |
AKTS Kredi (ECTS Credits) |
Ders Uygulaması, Saat/Hafta (Course Implementation, Hours/Week) |
||
Ders (Theoretical) |
Uygulama (Tutorial) |
Laboratuvar (Laboratory) |
||||
MAT 244/E | 4 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
Bölüm / Program (Department / Program) |
Matematik / Matematik Mühendisliği
(Mathematics / Mathematical Engineering) |
||
Dersin Türü (Course Type) |
Zorunlu
(Compulsory) |
Dersin Dili (Course Language) |
Türkçe / İngilizce
(Turkish / English) |
Dersin Ön Koşulları (Course Prerequisites) |
MAT221-E min DD |
Dersin Mesleki Bileşene Katkısı, % (Course Category by Content, %) |
Temel Bilim ve Matematik (Basic Sciences and Math) |
Temel Mühendislik (Engineering Science) |
Mühendislik / Mimarlık Tasarım (Engineering / Architecture Design) |
Genel Eğitim (General Education) |
70 | 30 | - | - |
Dersin Tanımı (Course Description) |
Normal Dağılımdan Örnekleme. En Çok Olabilirlik Fonksiyonu ve Maksimum Olabilirlik Tahmin Edicileri. Tahmin Edicilerin Yansızlık ve Tutarlılık Özellikleri. Fisher Bilgisi ve Etkin Tahmin Edici. En Çok Olabilirlik Tahmin Edicilerinin Asimptotik Özellikleri. Güven Aralıkları. Hipotez Testleri ve Test İstatistikleri. Optimal Testler, Güçlü Test, Güç Fonksiyonu, Neyman-Pearson Teoremi. Tek-Örneklem, İki-Örneklem ve Eşleştirilmiş Modeller. Lineer Regresyon ve Korelasyon. Varyans Analizi. Parametrik Olmayan Yöntemler. |
Sampling From a Normal Distribution. The Likelihood Function and Maximum Likelihood Estimators. Unbiasness and Consistency of Point Estimators. Fisher Information and Efficient Estimators. Asymptotic Properties of Maximum Likelihood Estimators. Confidence İntervals. Testing Statistical Hypothesis and Test Statistics. Optimal Tests, Powerful Tests, Power Function, Neyman-Pearson Theorem. One-Sample, Two-Sample, and Paired Models. Linear Regression and Correlation. Anova. Non-Parametric Methods. | |
Dersin Amacı (Course Objectives) |
|
|
|
Dersin Öğrenme Çıktıları (Course Learning Outcomes) |
Bu dersi tamamlayan öğrenciler aşağıdaki becerileri elde eder:
|
Students completing this course will be able to:
|
Hafta | Konular | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|---|
1 | Normal Dağılımdan Örnekleme, Nokta Tahmini, En Çok Olabilirlik Fonksiyonu ve Maksimum Olabilirlik Tahmin Edicileri | I, II |
2 | Tahmin Edicilerin Özellikleri, Fisher Bilgisi ve Etkin Tahmin Edici | II |
3 | En Çok Olabilirlik Tahmin Edicilerinin Asimptotik Özellikleri | II |
4 | Populasyon Parametresi için Güven Aralıkları | III |
5 | Hipotez Testleri, Test İstatistikleri | III |
6 | Optimal Testler, Güçlü Test | III, IV |
7 | Neyman-Pearson Teoremi ve En Güçlü Test | III, IV |
8 | Tek-Örneklem Modelleri (Normal Dağılım, Binom Dağılımı ve Asimptotik Yaklaşımlarla) | III, IV |
9 | İki-Örneklem Modelleri (Normal Dağılım, Binom Dağılımı ve Asimptotik Yaklaşımlarla) | III, IV |
10 | Eşleştirilmiş Modeler ve Bilgisayar Uygulamaları | III, IV, VIII |
11 | Regresyon Analizi, Korelasyon Analizi | V |
12 | Regresyon Analizi Bilgisayar Uygulamaları | V, VIII |
13 | Varyans Analizi ve Bilgisayar Uygulamaları | VI, VIII |
14 | Parametrik Olmayan Yöntemler, İşaret ve Sıra Testleri | VII |
Week | Topics | Course Learning Outcomes |
---|---|---|
1 | Sampling from a Normal Distribution, Point Estimation, The Likelihood Function and Maximum Likelihood Estimators | I, II |
2 | Properties of Estimators, Fisher Information and Efficient Estimator | II |
3 | Asymptotic Properties of Maximum Likelihood Estimators | II |
4 | Confidence Intervals for The Population Parameters | III |
5 | Testing Statistical Hypothesis and Test Statistics | III |
6 | Optimal Tests, Powerful Tests, Power Function | III, IV |
7 | Neyman-Pearson Theorem and Most Powerful Tests | III, IV |
8 | One Sample Models (Normality, Binomial and Asymptotic Approaches) | III, IV |
9 | Two Sample Models (Normality, Binomial and Asymptotic Approaches) | III, IV |
10 | Paired Models and Computer Applications | III, IV, VIII |
11 | Regression and Correlation Analysis | V |
12 | Regression Analysis and Computer Applications | V, VIII |
13 | Analysis Of Variance and Computer Applications | VI, VIII |
14 | Non-Parametric Method, Sign and Rank Tests | VII |
Programın Mezuna Kazandıracağı Bilgi ve Beceriler (Programa Ait Çıktılar) | Katkı Seviyesi | |||
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||
1 | Mühendislik, fen ve matematik ilkelerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi. | X | ||
2 | Küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik etmenlerle birlikte özel gereksinimleri sağlık, güvenlik ve refahı göz önüne alarak çözüm üreten mühendislik tasarımı uygulama becerisi. | |||
3 | Farklı dinleyici gruplarıyla etkili iletişim kurabilme becerisi. | X | ||
4 | Mühendislik görevlerinde etik ve profesyonel sorumlulukların farkına varma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal bağlamdaki etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi. | X | ||
5 | Üyeleri birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam yaratan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedefleri karşılayan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma yeteneği becerisi. | X | ||
6 | Özgün deney geliştirme, yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve sonuç çıkarmak için mühendislik yargısını kullanma becerisi. | X | ||
7 | Uygun öğrenme stratejileri kullanarak ihtiyaç duyulduğunda yeni bilgi edinme ve uygulama becerisi. | X |
Program Student Outcomes | Level of Contribution | |||
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||
1 | An ability to identify, formulate, and solve complex engineering problems by applying principles of engineering, science, and mathematics. | X | ||
2 | An ability to apply engineering design to produce solutions that meet specified needs with consideration of public health, safety, and welfare, as well as global, cultural, social, environmental, and economic factors. | |||
3 | An ability to communicate effectively with a range of audiences. | X | ||
4 | An ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering situations and make informed judgments, which must consider the impact of engineering solutions in global, economic, environmental, and societal contexts. | X | ||
5 | An ability to function effectively on a team whose members together provide leadership, create a collaborative and inclusive environment, establish goals, plan tasks, and meet objectives. | X | ||
6 | An ability to develop and conduct appropriate experimentation, analyze and interpret data, and use engineering judgment to draw conclusions. | X | ||
7 | An ability to acquire and apply new knowledge as needed, using appropriate learning strategies. | X |
Ders Kitabı (Textbook) |
Irwin Miller and Marylees Miller. Mathematical Statistics with Applications. Pearson Prentice Hall. |
Diğer Kaynaklar (Other References) |
Fikri Akdeniz (2017). Olasılık ve İstatistik. 21 Baskı. Akademisyen. M. Kutner, C.J. Nachtsheim , J. Neter, W. Li (2005). Applied Linear Statistical Models. McGraw-Hill, 5th edition. Irwin Miller, Marylees Miller. (2004). John E. Freund’s Mathematical Statistics with Applications, 7th edition, Pearson Prentice Hall. |
Ödevler ve Projeler (Homework & Projects) |
- |
- | |
Laboratuvar Uygulamaları (Laboratory Work) |
- |
- | |
Bilgisayar Kullanımı (Computer Usage) |
- |
- | |
Diğer Uygulamalar (Other Activities) |
- |
- |
Başarı Değerlendirme Sistemi (Assessment Criteria) |
Faaliyetler (Activities) |
Adet (Quantity) |
Genel Nota Katkı, % (Effects on Grading, %) |
Yıl İçi Sınavları (Midterm Exams) |
1 | 30 | |
Kısa Sınavlar (Quizzes) |
4 | 30 | |
Ödevler (Homework) |
- | - | |
Projeler (Projects) |
- | - | |
Dönem Ödevi/Projesi (Term Paper/Project) |
- | - | |
Laboratuvar Uygulaması (Laboratory Work) |
- | - | |
Diğer Uygulamalar (Other Activities) |
- | - | |
Final Sınavı (Final Exam) |
1 | 40 |
VF almamak için gereken (To avoid VF) |
Dönem içi çalışmalardan (0.3*Vize + 0.3*(En iyi 3 Quiz)) en az 21 puan toplamak. |